Hotel “Crowne Plaza” je za skoro dve godine poslovanja na tržištu Srbije postao mesto okupljanja kongresnih gostiju iz celog sveta. Poslovni skupovi se tu održavaju svakog dana, a u nekoliko puta mesečno hotel ugosti i velike kongresne događaje.
Iako im upravo ti gosti ostvaruju najveći broj poseta, Živorad Vasić, generalni direktor hotela “Crowne Plaza”, kaže da jedino renoviranje ili izgradnja kongresnog centra može da popuni njihove i kapacitete drugih hotela u Beogradu.
Hoteli, direktne aviolinije i prateći turistički sadržaji više nisu problem, kaže Vasić, već nedostatak centra koji će da ugosti nekoliko hiljada stranih kongresnih turista i zadovolji njihove potrebe.
eKapija: Svetski hotelski brend “Crowne Plaza” skoro dve godine posluje na tržištu Srbije i postao je bitno odredište kongresnih turista. Koliko ste do sad ugostili poslovnih događaja i kako ste ih privlačili?
– Zavisi šta sve računamo pod poslovne događaje. Ako su to velike konferencije, seminari, koji se održavaju u najvećoj sali, traju više dana, i na koje dolaze gosti iz celog sveta, kao što je, na primer, kongres kardiologa, onda su to dva do tri događaja mesečno. Kada je reč o poslovnim sastancima, uglavnom domaćih korporacija, ne bih znao da vam kažem tačan broj, jer imamo 12 sala koje svaki dan iznajmljujemo. Firme često znaju da iznajme sale na više dana za održavanje sastanka, radionica, uz rezervaciju dva do tri noćenja za goste.
“Crowne Plaza” ima različite kanale prodaje, ali, ipak, najveći deo posla uradimo preko našeg sektora prodaje. U sektoru je zaposleno 13 ljudi, i mislim da smo jedini hotel u Beogradu koji ima toliki sektor prodaje. Svaki radnik je zadužen za određeni segment, bilo da je trzv. “lesiure” ili M.I.C.E. sektor, i svako ima kvotu prihoda i noćenja koju mora da ostvari.
eKapija: Struka kaže da poslovni i kongresni gosti učestvuju sa 70-80% u ukupnom prometu u beogradskim hotelima. Koliko su vama bitni ti klijenti i koliko je njihovo učešće u ukupnom broju poseta?
– Beograd je bitno poslovno tržište, tako da mi na godišnjem nivou imamo negde između 65 i 70% poslovnih gostiju. Nažalost, Beograd i dalje ima vrlo malo turista. Konstantno slušamo besmislene stvari, kako raste broj turista, pa bih postavio pitanje koliko je prosečna cena usluga u beogradskim hotelima pala i koliko je prosečno zauzeće turista poraslo. Konstantno slušamo priču kako je porastao broj turista za određeni postotak, što jeste istina, ali mi smo imali prosečnu cenu pre 6, 7 godina koja je bila do 60 EUR veća nego danas. Kada to matematički izračunate, svi hoteli u Beogradu gube. Mnogo bolje smo radili sa većom prosečnom cenom, nego sa ovim povećanjem broja turista. A što se tiče Beograda i poslovnog sveta, mi najviše imamo poslovnih ljudi među gostima, ne samo “Crowna Plaza”, nego i svi drugi hoteli.
eKapija: Zašto poslovni ljudi treba da izaberu baš vaš hotel?
– Kao prvo, mi smo povezani sa jedinim kongresnim centrom u Beogradu. Kakav god da je, “Sava centar” je opet najveći kongresni centar. Jedini smo hotel koji ima 420 soba. Znači dobili smo najveći hotel u regionu i možemo da primimo velike grupe. Lokacija nam je savršena, odmah pored autoputa, tri mosta nas povezuju, na 1,5 km od centra grada. Imamo najveći parking, koji može da odgovori na zahteve svih domaćih gostiju koji dolaze na događaje. Sadržaj hotela je savršen, tri restorana, 12 sala, najveći bazen od svih beogradskih hotela, najbolji spa centar. Ono što je jako bitno, mi smo brend, deo “InterContinental” grupacije sa više od 5.000 hotela. “Crowne Plaza” u Beogradu ima sve one standarde kao hoteli u Amsterdamu, Parizu, Rimu ili Tokiju.
Kada je reč o salama, ne postoji nijedan hotel u Beogradu koji raspolaže sa tolikim brojem sala. Osim što imamo salu koja može da primi više od 1.000 ljudi, imamo 12 malih sala gde možemo da pravimo različite skupove za od 25 do 150 učesnika. Osim toga, naši zaposleni su istrenirani po najvišim standardima i pružaju najbolju uslugu. Na kraju, pogledajte naš rejting na servisima kao što su Booking.com, “TripAdvisor” i videćete zašto smo bitni.
eKapija: Beograd se poslednjih nekoliko godina pozicionirao kao značajna kongresna destinacija. Šta je doprinelo tome?
– Uradili smo jednu dobru stvar u oblasti kongresne industrije. Naš Kongresni biro je sačinjen od mladih ljudi koji su dobili trening od najboljih stručnjaka iz te oblasti. Čak je konsultant dugo godina bio Geri Grimer, koji je bio i predsednik kongresnog centra u Bostonu, jednog od najvećih centara u celoj Americi. Oni su naučili kako se “biduje”, a to je najvažnije za dobijanje velikih grupa i kongresa. Naučili su za koje kongrese možemo da konkurišemo, da uporede gradove koji se takmiče sa nama i na koji način možemo da ih pobedimo. Mi smo iz godine u godinu rasli iz tog razloga, a mnogo je pomoglo i to što je “Air Serbia” otvorila veliki broj direktnih letova. Tako gosti više ne moraju dolaziti dan ranije i odlaziti dan kasnije, već kada im odgovora.
Takođe, ne forsira se više priča kako imamo najbolje restorane, kuhinju, da smo najbolji za noćni život. To je uvek bilo tako, ali je sada grad dobio neke druge sadržaje. Turistička organizacija Beograda je uradila dosta da dobijemo, na primer, turističke ture autobusom. Kompletirali smo sliku Beograda u koji možete direktno doći avionom, birati između velikog broja kvalitetnih hotela, i sve je to doprinelo da dođemo do te pozicije na kongresnom tržištu.
eKapija: Može li Beograd da odgovori na sve zahteve kongresnih turista?
– Apsolutno ne. Imamo veliki problem sa kongresnim centrom koji je razrušen. Kada kiša pada, postavljaju se kofe, fasada curi, grejanje ne radi. Sala je od pre 30 godina, mračna i ne postoji nikakva savremena tehnika. To je ključni razlog zašto Beograd gubi velike događaje koji zahtevaju salu koja može da primi nekoliko hiljada ljudi. Mi imamo hotele da smestimo te goste, imamo avioprevoznika koji će omogućiti da ti gosti dođu, imamo sadržaje kako bi se gosti osećali dobro, ali ono što nemamo je kongresni centar gde bismo mogli da smestimo sve te hiljade ljudi.
eKapija: Dok čekamo rešenje tog problema, da li postoji neki način na koji bi hotelijeri ili agencije mogli da privuku veći broj stranih poslovnih turista?
– Ne postoji ništa posebno što bi moglo da se uradi dok se ne sagradi novi kongresni centar, ili renovira ovaj postojeći, što bi bilo mnogo jednostavnije i lakše.
eKapija: U skladu sa tim, a i sve većim brojem stranih i domaćih investicija u hotelski turizam, šta mislite, da li Beograd ima više kapaciteta za smeštaj i boravak kongresnih turista nego što može da ih privuče?
– Da, dok ne dobijemo kongresni centar. Trenutno imamo zauzeće ne godišnjem nivou u hotelima sa 4 i 5 zvezdica negde između 55 i 60%. To je podatak za Beograd, a zamislite kako je onda u Srbiji. Svi pričaju o Beogradu, naš turizam je potpuno centralizovan jer ne postoji infrastruktura.
Imamo jako mnogo odličnih hotela u Beogradu, i njih treba napuniti. Da bismo to uradili, moramo da nastupimo zajedno na tržištu, pri čemu nije problem u neslaganje hotelijera. Čak mislim da se beogradski hotelijeri kao grana mnogo bolje slažu nego u nekim drugim branšama, jer postoji jedan korektan i kolegijalan odnos. Međutim, problem je što nemamo kongresni centar da bismo se udružili i ja se nadam da će Grad da uradi nešto po tom pitanju. Mislim da je ova Uprava shvatila da mora nešto da se desi sa kongresnim centrom. Imali smo razgovore na tu temu, i mislim da prvi put imamo neko razumevanje sa te strane, dok to nije bio slučaj sa prethodnom vlasti. Sada svi čekamo šta će da se desi.
eKapija: Kako je razvoj nacionalne aviokompanije “Air Serbia” uticao na poslovanje “Crowne Plaze” i razvoj kongresnog turizma?
– Odlično. Mislim da smo na tom polju potpuno odgovorili na zahteve kongresnih turista, i da su “Etihad” i “Air Serbia” napravili bum na ovom tržištu. Beograd je postao čvor regiona, imamo neverovatan broj stranih turista, mnogo veći nego ranije. Više nije problem nigde iz Evrope doći u Beograd, zbog velikog broja direktnih linija. Aviokompanija je moderna, sigurna i to je verovatno najbolja stvar koja se desila Beogradu u poslednjih nekoliko godina.
eKapija: Dokle se stiglo sa planovima za izgradnju “InterContinentala” u Beogradu i da li će biti razlike u odnosu na kongresne kapacitete “Crowne Plaze”?
– Mi smo spremni. Čekamo dozvolu Grada da bismo počeli da gradimo “InterContinental” između zgrade “Delta Holdinga” i hotela “Hyatt”. Opet ćemo staviti akcenat na savez, jer ako se ne “izrodi” kongresni centar, mi nemamo gde da smestimo te poslovne ljude koji ostvaruju 70-80% ukupnog prometa u hotelima, i opet se vrtimo u krug sa istim problemom.
Hotel će u odnosu na “Crowne Plaza”-u biti luksuzniji, imaće 5 zvezdica, biće manji, sa 180 soba, iako će sobe površinski biti veće i komfornije. Osim toga, biće skuplji i namenjen poslovnom svetu koji je spreman da potroši malo više para. Oni će biti naša glavna ciljna grupa. Kada je reč o kongresnim salama, one
e biti slične kao u hotelu “Crowne Plaza”.
Vedrana Džudža
Izvor: eKapija